Przebieg:
1. Dzieci ustawione w kole oglądają prace graficzne wykonane przez nauczycielkę. Określają, gdzie twarz jest pogodna, a gdzie smutna. Swobodne rozmowy po obejrzeniu.
2. Marsz przy piosence „Ta Dorotka”
3. Zabawa integracyjne na powitanie „Podaj uśmiech”. Dzieci chwytają się za ręce, ściskają i podają uśmiech dalej – do drugiej osoby.
Stoimy ramię przy ramieniu,
możemy być wielcy w okamgnieniu,
możemy być też mali,
ale nigdy nie będziemy sami.
4. Pogadanka na temat „Czy kolor ma na nas wpływ”.Cz y kolor może wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie? Które barwy źle wpływają na nas i powinniśmy ich unikać? Które barwy poprawiają nasze samopoczucie?
5. Rozmowa na temat historyjki obrazkowej wg. bajki J. Porazińskiej Dwie Dorotki. Określenie cech charakteru obu bohaterek. Kiedy człowiek jest zły to co czuje? Gdy pomaga innym jest dobry, czuje się lepiej ? Dlaczego? Wy lubicie być dobrzy i zdrowi czy zdenerwowani, źli czy smutni?
6. Zabawy ruchowe z elementami pantomimy. Dobrzy i źli – dzieci pokazują miną, gestem, stan ducha wtedy, kiedy są dobrzy, a miną, kiedy się złoszczą. Lustereczka – naśladowanie min kolegi z pary.
7. Przedstawienie palety barw. Rozmowa na temat kolorów zimnych i ciepłych. Wyjaśnienie słowa portret.
8. Zaproszenie do malowania portretu zgodni z hasłem Dobra Dorotka, Zła Dorotka – odpowiednimi kolorami.
9. Wspólna ocena prac. Zorganizowanie wystawy.
10. Zakończeni – dzieci kolejno wypowiadają się „Dzisiaj na zajęciach najprzyjemniej było mi, kiedy...
Elżbieta Pietracho
nauczycielka Przedszkola Samorządowego Nr 1 „Pod Topolą” w Bełchatowie